Tektura to bardzo popularny materiał, z którego wykonywane są różnorodne opakowania. Kartony i opakowania z tektury są niezwykle praktyczne, stosunkowo wytrzymałe, a przede wszystkim niedrogie. Znajdują zastosowanie m.in. w magazynach, przedsiębiorstwach, a także w domach. Produkcja opakowań tekturowych przebiega sprawnie, a przede wszystkim ekologicznie. Tekturę dzielimy na dwa rodzaje: litą i falistą. Poznaj krótką historię tekstury.
Jak powstała tekstura i jak była wykorzystywana?
Początki zastosowania tekstury falistej zawdzięczamy Albertowi Jonesowi. To właśnie on zaczął ją produkować jako pierwszy w roku 1871. Jego celem było zwiększenie funkcjonalności i użyteczności materiałów z papieru w taki sposób, by wykorzystać je do produkcji opakowań. Podobny cel przyświecał Olivierowi Longowi, który stworzył metodę łączenia warstwy tektury płaskiej z tekturą pofalowaną. Początki masowej produkcji tektury przypadają na pierwsze lata XX wieku. Głównie wytwarzano ją we Francji, ale bardzo szybko cała Europa zachwyciła się funkcjonalnością opakowań tekturowych.
Tektura falista może składać się z wielu warstw, co zależy przede wszystkim od sposobów jej późniejszego wykorzystania. Wyróżnić możemy przede wszystkim tektury dwuwarstwowe, trzywarstwowe, czterowarstwowe, pięciowarstwowe, a nawet siedmiowarstwowe.
Wszystkie opakowania wykonane z tektury charakteryzują się przede wszystkim stosunkowo dużą wytrzymałością, a jednocześnie lekkością, co wynika ze specyfiki tworzywa. Dodatkowo posiadają one właściwości amortyzacyjne, dzięki pofalowanym warstwom. To właśnie sprawia, że towary zapakowane do opakowań z tektury falistej są odpowiednio zabezpieczone i chronione, mogą być więc bez obaw przechowywane i transportowane.
Obecnie tektura znajduje bardzo szerokie zastosowanie. Opakowania tekturowe wykorzystywane są do pakowania, przechowywania i transportowania różnorodnych przedmiotów, w tym mebli, książek, różnego rodzaju sprzętów i urządzeń, a nawet żywności. Co więcej, bardzo często są zadrukowywane, spełniając równocześnie funkcje informacyjne lub promocyjne.